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기록정보서비스의 평가 및 개선 방향

Evaluation and Improvement Direction of Information Services in Records Centers and Archives: A Case Study

한국기록관리학회지 / Journal of Korean Society of Archives and Records Management, (P)1598-1487; (E)2671-7247
2007, v.7 no.2, pp.25-42
https://doi.org/10.14404/JKSARM.2007.7.2.025
이해영 (명지대학교)
김은영 (명지대학교)
남경희 (공주시청)
이미라 (대전보건대학)
김영은 (명지대학교)
김현지 (명지대학교)
이은화 (명지대학교)
전혜영 (명지대학교)
최정윤 (명지대학교)
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초록

이 연구에서는 기록정보서비스의 평가항목들을 선정하여 작성하고, 이를 근거로 세 곳의 다양한 기록관을 선정하여 사례연구로 정보서비스 평가를 시행하였다. 대상 기록관에 대한 방문, 관찰을 통해 평가 항목별로 검토하여 서비스의 현황과 부족한 점, 문제점 등을 평가해 보았다. 기록관들은 전문직원 부족, 규정 등 체제 및 열람실 환경 미비, 서비스보다 보존 중심의 정책 및 홍보 부족 등의 문제를 보였다. 이 연구는 기초연구로, 이를 토대로 기록정보서비스에 대한 폭넓은 규모의 평가 및 실제 개별 기록관에서의 평가 실시, 평가항목 보완 등이 제안되었다.

keywords
records center, archives, information services, evaluation, users, accessability, support, facilities, equipments, 기록관, 기록정보서비스, 평가, 이용자, 접근성, 서비스 지원, 시설, 장비, records center, archives, information services, evaluation, users, accessability, support, facilities, equipments

Abstract

In this study, evaluation criteria of information services of records centers and archives were prepared. Using those criteria, service evaluation was conducted in three records centers and archives as a case study. By visiting and observing the records centers and archives, current status, weakness, and problems were identified. Identified problems include limited professional staff, lack of policy, systems and reading room facilities, emphasis on retention rather than services, and weak outreach program. This is a preliminary study, and larger scale evaluation is suggested as well as the application of evaluation in other centers and supplementary evaluation criteria.

keywords
records center, archives, information services, evaluation, users, accessability, support, facilities, equipments, 기록관, 기록정보서비스, 평가, 이용자, 접근성, 서비스 지원, 시설, 장비, records center, archives, information services, evaluation, users, accessability, support, facilities, equipments

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